تبلیغات
قطره - داروینیسم
قطره
قطره ما گوهر یکدانه شد. . .
  صفحه نخست       |       تماس با مدیر       |       پست الکترونیک       |       RSS       |       ATOM
 


شاید خود داروین هم گمان نمی کرد فرضیه او _به قول معروف_اینقدر سیاسی شود!

در این نوشتار می کوشم بعض ابعادش را باز گو کنم:

مقدمه:

نظریه مالتوس


مالتوس جامعه شناس و اقتصاددان انگلیسی 1838 نظریه خویش را در کتاب خود درباره نحوه رشد جمعیت انسانی و علل بروز فقر و جنگ تشریح کرد. خلاصه عقاید مالتوس این بود که

جمعیت انسانی بر اساس قاعده رشد هندسی افزایش می‌یابد. در حالی که افزایش تولیدات غذایی بر پایه قاعده رشد عددی است. ساده ترین شکل سریهای رشد هندسی و عددی را می‌توان به صورت زیر نوشت:



128
، 64 ، 32 ، 16 ، 8 ، 4 ، 2 : رشد هندسی
14 ، 12 ، 10 ، 8 ، 6 ، 4 ، 2 :رشد عددی

در سری رشد هندسی هر عدد مساوی با عدد قبل ضرب در یک عدد معین(قدر نسبت) و در سری رشد عددی مساوی با عدد قبل به اضافه یک عدد معین (قدر نسبت)است.بیشترش را از معلم ریاضی بخواهید!

به این ترتیب تعداد انسانها سریعتر از رشد منابع غذایی افزایش می‌یابد و در صورتی که کنترلی بر جمعیت انسانی اعمال نشود، بروز فقر و قحطی اجتناب ناپذیر است. مالتوس زمان متوسط تجدید نسل انسانها را 25 سال فرض کرد و به این ترتیب برای انسان در یک قرن 4 بار تجدید نسل قبول می‌نمود.

اصل تنازع بقا

واضح است که محدود بودن امکانات محیط اجازه رشد و بقا به همه نوزادان نمی‌دهد و برای استفاده از فضا و امکانات محیط ، مبارزه‌ای بین نوزادان بروز می‌کند. بر همین اساس اصل اول نظریه خود یعنی تنازع بقا را ارائه نمود. به اعتقاد داروین روند مبارزه تنها محدود به نوزادان یک گونه نیست. افراد متعلق به گونه‌های مختلف نیز برای استفاده از منابع محدود محیط ، در گیر مبارزه با یکدیگر می‌شوند. علاوه بر این ، تقلای موجودات در برخورد با شرایط دشوار محیط را نیز شکلی از تنازع بقا تلقی می‌کند.


اصل انتخاب طبیعی
دیده اولیه انتخاب طبیعی را داروین از نوشته‌های پدر بزرگ خود
اراسموس داروین که خود از معتقدین به نظریه تحول و اشتقاق گونه‌ها بود اخذ کرد

 در عصر داروین هنوز پدیده جهش شناخته نشده بود و به علاوه داروین به توارث صفات اکتسابی اعتقاد داشت. به همین دلیل منطقا می‌توان پذیرفت که داروین حداقل قسمتی از تفاوتهای بین نوزادان را نتیجه توارث سازشهایی می‌دانست که در والدین آنها رخ داده است.




آنچه امروز در محافل علمى مطرح است و طرفداران جدى دارد، همان تحول و تكامل انواع بر اساس جهش است


رمز انتشار فرضیه «داروین»


علت رواج موقت فرضیه «داروین» را باید عواملى دانست كه كلیسا و دستگاه «پاپ» آن ها را به وجود آورده بود. محافل علمى اروپا براى قرنهاى متمادى، تحت سیطره عوامل كلیسا قرار داشت، دستگاه «پاپ» و ایادى وى در آن روزها براى حفظ موقعیت خود، همه گونه آزادى را از دانشمندان سلب كرده بودند، هیچ كس جرأت نداشت كه بر خلاف كتاب مقدس (انجیل) سخنى بگوید.

كتاب مقدس كه به گمان آن ها زمین را مركز جهان و غیر متحرك معرفى كرده است، باعث شده بود كه هرگونه اظهار نظر بر خلاف آن به عنوان كفر و ارتداد كوبیده ، و احیاناً صاحب نظر محكوم به اعدام شود و یا زیر شكنجه قرار گیرد.

سیطره دستگاه «پاپ» بر سرتاسر جهان غرب، سبب شد كه اروپا، مدتها در جهل و گمراهى بماند، و سال هاى زیادى به جاى ترقى و پیشرفت، در جا زند، تا روزى كه این زنجیر از هم گسست و این طلسم شكست، و محیط آزادى، نصیب دانشمندان گردید.

روزى كه در اروپا آزادى تفكر، عقیده ، بیان و قلم اعلام گردید، روزى بود كه دستگاه روحانى جهان غرب مانند جسد بى جان، از حركت و فعالیت افتاده بود.

این موقع بهترین فرصتى بود كه دانشمندان از دستگاه «پاپ» انتقام بگیرند و با كشف قوانین علمى و گسترش علم و دانش، رهبران كلیسا را بكوبند.

«داروین» با روش هاى طبیعى و تجربى، موضوع تحول و تكامل انواع را مطرح كرد و نظر خود را با چاپ كتاب «بنیاد انواع» به گوش محافل علمى رسانید.

این بار دستاویز محكمترى به دست مخالفان «پاپ» افتاد، و براى كوبیدن تشكیلات دینى آن روز غرب، شروع به تبلیغ كرده و از هر نقطه اى قیام بر ضد دستگاه روحانى اروپا، آغاز گردید، و گفتار كتاب مقدس را كه مؤید ثبوت انواع است، به باد مسخره گرفتند و توانستند با این حربه تازه، زیان هاى سنگینى وارد سازند.

نظریه داروین بر اثر تعصب كور و انتقام جویى، صد برابر بیش از آنچه ارزش علمى داشت، طرفدار پیدا كرد، و گروهى نفهمیده و نسنجیده با آغوش باز، از آن استقبال كردند.

ولى این استقبال جنبه سیاسى داشت. هدف خرد كردن، و له كردن دستگاه «پاپ» بود، و به جنبه هاى علمى آن كمتر متوجه مى شد.

تا این كه دوران جنگ سرد،پایان یافت، و به قول معروف «آبها از آسیاب افتاد». دانشمندان حس انتقام جویى و كینه توزى را كنار گذاردند، و در محیط آزاد، دور از هرگونه تعصب، به منظور كشف حقیقت، توانستند مسأله را از نظر فهم واقعیت، مورد بررسى قرار دهند. در این مرحله سستى و بى پایگى اصول و نتایج «داروین» روشن گردید.


نظریه او تحولی در طبیعیات و به تبع آن در انسان‏شناسی و حتی کلام و اخلاق به وجود آورد و دیدگاههای گذشته را با جدیت به چالش کشید. نظریه تکامل نه تنها آموزه‏های مسیحیت را مورد تعرض قرار داد، بلکه دانشمندان و متکلمان مسلمان را هم به تأمل وا داشت. با اینکه خود داروین اتهام الحاد و انکار دین را رد کرده و دستاوردهای علمیاش را منافی دین و معارض دیانت نمیداند ولی تلقی عمومی متکلمان، تعارض آن با دین بود و از این رو به نقادی آن پرداختند.

این گونه آثار، نشانگر توجه و اهتمام متفکران و دانشمندان مسلمان به مباحث جدید است و گویای آن است که کلام اسلامی در دوره جدید هم توانایی و استعداد لازم و بالقوه برای تحلیل مقوله‏های جدید را دارد.

برای مطالعه بیشتر این مقاله از آیت الله سبحانیرا بخوانید.






نوع مطلب : دانشمندان، 
برچسب ها :
ارسال شده در: چهارشنبه 19 آبان 1389 :: توسط : فرنگیس قاسمی


 
درباره وبلاگ
این پایگاه به ارائه درس های علوم تجربی وحجم بسیاری از مقالات علمی در زمینه شیمی فیزیک زیست شناسی و زمین شناسی می پردازد
مدیر وبلاگ : فرنگیس قاسمی
نویسندگان
صفحات جانبی
نظرسنجی
نظرتان درباره ساختارجدیدسایت چیست؟(بخش پیام مدیر و ...)لطفا فقط یکبار شرکت کنید!





آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
الهم عجل لولیک الفرج